Kotisivu | Edellinen sivu | Ylös | Seuraava sivu


14.1 Mikä tietokone on?


Fyysisesti tietokone tietysti on se peltipönttö, johon näppäimistö ja näyttö on kiinnitetty.

Vähän abstraktimmalla tasolla tietokoneen "looginen rakenne" näyttää suunnilleen seuraavalta:

Tietokoneen tehtävänä on annettujen syöttötietojen perusteella tuottaa halutut tulostiedot. Tietoa muokatessaan se voi tallettaa tietoa muistiinsa. Tietokoneen muistissa on myös ohjelma - sarja ohjeita, joiden mukaan tiedon muokkaaminen tapahtuu.

  • Siis kaikki, mihin tietokone kykenee, on sisääntulevan tiedon varastointi, muokkaus ja ulostulevan tiedon tuottaminen. Kaikki tämä tapahtuu "mekaanisesti" koneessa olevien ohjeiden mukaisesti.
  • Syöttötietojen lukeminen ja tulostietojen tuottaminen tapahtuu usein samaan aikaan.
  • Suurin osa ohjelmistahan on nykyisin "interaktiivisia" (vuorovaikutteisia). Näissä kone "keskustelee" käyttäjän kanssa jatkuvasti.
  • Vastakohtana ohjelmat, jotka lukevat kaikki syöttötiedot, raksuttavat vähän aikaa ja tulostavat sitten vastauksen.
  • Nykyisissä koneissa ohjelma on jono koneen muistissa olevia 0:ia ja 1:iä, jotka ohjaavat tiedon muokkaamista.

Mitä tietokoneet eivät ole eivätkä osaa tehdä

  • Tietokone on vain erittäin nopea laskukone ja tiedon tallentaja.
  • Tietokoneet eivät
    • päätä omasta käytöstään.
    • syötä itse itseensä tarvittavia tietoja.
    • arvaa, mitä käyttäjä haluaisi tehdä.
    • tee mitään ylimääräisiä johtopäätköksiä laskemiensa tulosten perusteella.
    • osaa ottaa huomioon mitään, mitä niille ei ole erikseen kerrottu.
    • Tietokoneohjelmat ovat ihmisten tekemiä, ja lähes kaikki tietokoneiden virheet johtuvat ihmisten (ohjelmoijien) ohjelmiin tekemistä virheistä. Kone ei siis tee virheitä, mutta ohjelmoija tekee.



Kotisivu | Edellinen sivu | Ylös | Seuraava sivu
Sanahaku | Hakemisto