Kotisivu | Edellinen sivu | Ylös | Seuraava sivu


Konekieli ja assembly


Aiemmin mainittiin, että suorittimen ymmärtämät konekäskyt on talletettu muistiin bittijonoina.

Muistiin talletettuna pätkä tietokoneohjelmaa saattaisi siis näyttää tältä: "000000010 00000001 11011011".

Aiemmin esitetty "summa"-ohjelma oli havainnollisempi, koska siinä käytettiin käskyistä symbolisia nimiä, kuten "ADD" ja "ENTER". Nämä täytyy kuitenkin vielä muuttaa bittijonoiksi!

Tätä varten koneisiin saa yleensä hankittua assembler-kääntäjän, joka lukee tiedostosta em. symbolista konekieltä ja tuottaa koneen ymmärtämiä bittijonoja.

  • Assemblerit sallivat yleensä myös symbolisten muistiosoitteiden ja vakioiden käyttämisen. Näin ohjelmasta tulee vielä selkeämpi:
		ENTER	 summa,0
      seuraava:	IN	 luku
		JZER	 luku,loppu
		ADD	 summa,summa,luku
		JUMP	 seuraava
      loppu:	OUT	 summa
		HALT
      summa:	DC 1	 (tila summalle)
      luku:	DC 1	 (tila luvulle)
  • Assembler-ohjelma itse laskee ohjelman perusteella sopivat arvot osoitteille "summa", "loppu" jne.
  • Moniin assemblereihin voi itse määritellä makroja, joilla ohjelmaa voi vielä selkiyttää. Esim. voitaisiin tehdä makro "ADDTO Mi,Mj", jonka assembler muuttaisi käskyksi "ADD Mi,Mi,Mj".



Kotisivu | Edellinen sivu | Ylös | Seuraava sivu
Sanahaku | Hakemisto