Peliohjelmointi - materiaalia


Etusivu
Luennot
Harjoitustyöt
Materiaalia

Materiaalia

Luentokalvot

Syksyn 2013 luentokalvot ilman kuvia (pahoittelen suurta kokoa ja tulostinvihamielisyyttä):

  • Luku 1: Johdanto ja peliteollisuus
  • Luku 2: Pelisuunnittelu
  • Luku 3: Pelisilmukka ja arkkitehtuuri
  • Luku 4: Grafiikka, fysiikka, ohjaus
  • Luku 5: Animaatio, maailmat, AI, verkko

    Syksyn 2012 luentokalvot, joissa on enemmän yksityiskohtia kuin uusissa:

    Seuraavia Antti Puhakan tekemiä kalvoja on käytetty kurssilla joskus, mutta ei enää. Ne voivat muuten kiinnostaa kurssin osallistujia:

    Syksyn 2012 luentoihin liittyviä artikkeleita

    Kirjoja

    Game Engine Architecture
    Jason Gregory, AK Peters, Ltd 2009

    Core Techniques and Algorithms in Game Programming
    Daniel Sanches-Crespo Dalmau, New Riders Publishing 2003

    Game Coding Complete, Second Edition
    Mike McShaffry, Paraglyph Press 2005

    Andrew Rollins and Ernest Adams on Game Design
    Andrew Rollins and Ernest Adams, New Riders Publishing 2003

    Verkkoresursseja:

    Gamedev.net on pelituotannon yleissivusto.

    Gamasutra on toinen iso peliteollisuuden majapaikka.

    Simple Directmedia Layer on alustariippumaton avoin kirjasto, jolla on helppo tehdä omia pikkupelejä

    SFML on toinen alustariippumaton avoin kirjasto, jolla on helppo tehdä omia pikkupelejä

    Pygame on SDL:n Python-versio

    Tiled on karttaeditori 2D-peleihin

    Machinations on flashilla toteutettu mallinnustyökalu, jolla voi testata pelinsä resurssitaloutta

    Virtual Terrain Project kokoaa materiaalia reaalimaailman mallintamisesta

    Autodesk tarjoaa ilmaista softaa opiskelijoille, ml. 3ds Max ja Maya.

    Real-Time Rendering -kirjan sivustolla on paljon linkkejä ja materiaalia uusimmista grafiikkatekniikoista.

    Advances in Real-Time Rendering in 3D Graphics and Games on vuosittainen kurssi, jonka materiaalien avulla voi tutustua uusimpiin peleissä käytettyihin grafiikkatekniikoihin (vaatii hyvät pohjatiedot).

    GDC Vault tarjoaa ilmaiseksi osan Game Developers Conferencen luennoista ja kalvoista (vaatii hyvät pohjatiedot).

    GPU Gems -kirjoja html-muodossa:

    Avaruuden tietorakenteita havainnollistavia appletteja

    What Games Are -pelisuunnittelublogi.

    Making Lean Startup Tactics Work for Games, miten kasata toimiva peli minimityömäärällä (sisältää linkkejä valmiisiin resursseihin ym.)

    Lista ilmaisista asseteista peleihin (reddit.com)

    Web-työkalu, jolla voi tehdä 8-bittisiä ääniä

    Toinen vastaava äänityökalu

    Valmiita ääniefektejä (downloadfreesound.com)

    Vuoden 2007 toteutuksen materiaalisivusto sisältää enemmänkin tavaraa.