TTY / TST / TIE / TT / J.Koskinen

TLT-3101 Tietoturvallisuuden perusteet, työnkulku Harpossa ja ryhmissä

POP-ilmoittautuneille opiskelijoille lähetetään opetusperiodin alkaessa aloitusviesti, jossa kerrotaan Harpon rekisteröitymiskoodi. Mikäli POP-ilmoittautuminen on jäänyt tekemättä, pitää lähettää sähköpostia opettajalle (ks. sivun alussa). Kurssille pääsee kyllä mukaan, yleensä muutaman päivän viiveellä. Opiskelijanumero ja tut.fi-osoite tarvitaan viestissä.

Harpoon rekisteröidytään syöttämällä luennoilla ja sähköpostissa kerrottu avain ja muodostamalla itselle vaatimusten mukainen salasana. Rekisteröityminen on mahdollista vain niille, joiden opiskelijanumero ja sähköpostiosoite on syötetty Harpon tietokantaan. Opiskelijanumero toimii käyttäjätunnuksena. Rekisteröitymisen jälkeen opiskelija voi kirjautua Harpoon ja alkaa tehdä kolmenlaisia tehtäviä:

Jos opiskelija haluaa osallistua oppimisraporttiin tai kilpailuihin, hänen pitää rekisteröityä Harpoon hyvissä ajoin ennen näiden määräaikoja. Aluksi hänen täytyy kirjoittaa vastaus aloitustehtävään. Tämä vie hänet jäseneksi seuraavaan ryhmään, jossa on tilaa, ja hän voi saada toisten ryhmäläisten puollon aloitustehtävälleen. Riittävä määrä puoltoja avaa oppimisraportin. Kilpailu avautuu jo ryhmän jäsenyydellä.

Suurin osa oppimisraportin tuottamista pisteistä tulee ryhmätehtävien raportoinneista. Ryhmätehtävät on tarkoitettu opiskeltavaksi vuorovaikutuksessa toisten samaan Harpo-ryhmään kuuluvien kanssa. Ryhmän jäsenille voi lähettää sähköpostia Harpon kautta ja sopia tapaamisia. Ajatuksena on että jokainen saa vuorollaan esitellä toisille paikan päällä jonkin [asentamansa ja] opettelemansa ohjelman tai mekanismin käyttöä tietokoneella[an].

Ohjelmat voi itse valita, tehtävän asettamissa rajoissa tietenkin. Ohjeissa on annettu esimerkkejä. Tapaamisten määrä voi olla jokin muu kuin kuusi, mutta on hyvä keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Periaatteessa kaikki tehtävät voisi tehdä toisistaan riippumattomissa ryhmissä tilanteen mukaan. Kiinteästä ryhmästä on kuitenkin etua oppimiselle ja siksi lähtökohdaksi on annettu Harpo-ryhmät. Niiden 12 jäsenestä pitäisi löytyä sopivasti aktiivisuutta halukkaille, parhaimmillaan kahdessa tai kolmessa aliryhmässä.

Annettujen tehtävien lisäksi ryhmän jäsenet voivat tukea toisiaan kurssin muun opiskelun suhteen. Erityisesti aliryhmissä kannattaisi keskustella kilpailutehtävistä. Vaikka ryhmän jäsenet kilpailevat myös keskenään, niin politiikan yhteinen hiominen kannattaa, jos sillä saa kaikki palkintopisteet omaan aliryhmään. Aliryhmäytyminen ei sinänsä ole välttämätöntä ja ryhmätehtäviä voi tehdä myös itsekseen tai raportoida jostain aiemmin jo tekemästään kokeilusta.

Opiskelija voi alkaa kirjoittaa kilpailuratkaisujaan, kun hän on rekisteröitynyt Harpoon ja päässyt ryhmään. Kirjoitusajat päättyvät runsaan 2:n, 5:n ja 8:n viikon kuluttua periodin alusta lukien (tiistai-iltana). Sen jälkeen pitää vajaan viikon kuluessa (sunnuntaihin mennessä) äänestää hyväksyttävistä ja parhaista. Näin kannattaa tehdä jo sen takia, että itsellekin voi antaa ääniä.

Harpo- ja ryhmätehtävät saa tehdä milloin ja missä järjestyksessä tahansa, kunhan ne ja raportti tulevat ennen kurssin 1. tenttiä. Alkuraportti kannattaa varmasti tehdä varhaisessa vaiheessa, jotta toiset ehtivät ja muistavat antaa sille hyväksymismerkinnän. Vastaavasti toisille on hyvä antaa hyväksymismerkintöjä samalla kun itselleenkin.

Ensimmäisen tentin jälkeen voi vielä kerätä puuttuvia Harpo-pisteitä seuraavaa tenttiä varten. Aiempaan tenttiin ne eivät vaikuta, eikä 1. tentin jälkeen voi enää hankkia lisää muita alkupisteitä.